fredag den 20. november 2009

Ugens bogstav er I

I dag prøver jeg noget andet. De fleste af mine bogstavindlæg har
været navneord. Altså hvor jeg har en historie om et navneord eller stedord. Men i dag vil jeg tale lidt om et udsagnsord! nemlig ordet Indånde. Det er jo egentlig ikke et ord jeg bruger så tit i min dagligdag. Men jeg kunne ikke komme på så mange ord med I, og så måtte jeg finde en ordbog på arbejdet så jeg kunne lave dagens indlæg. Og valget faldt på indånde! Husk at hvis du vil læse andre indslag om ugens bogstav kan du gøre det på Petunias ABC
Jeg bor midt i København, midt i myldret af mennesker, biler, busser, cykler og ikke mindst OS... Jeg elsker myldret af mennsker, jeg elsker at der altid er noget at lave, jeg elsker mangfoldigheden, jeg elsker at jeg altid har veninder og venner jeg kan ringe til hvis jeg har en halv time, og så er de klar på et eller andet. Men på den anden side, så ville jeg somme tider også ønske at jeg kunne gå ud af døren og finde den skønneste natur.
I starten af September var jeg på udflugt til Kullen med min kæreste og hans forældre. Vi var oppe og se noget der hedder Nimes. Det er en mand der for mange år siden begyndte at bygge en "skulptur" af drivtømmer. Det var sjovt at vandre gennem de gange og tårne han havde bygget af halve både, træstykker fra diverse træer og endda knagerækker der var skyllet op på land. Men det fantastiske ved at være i Sverige, og for den sags skyld også i Danmarks skove, Bornholm osv osv osv. Er at den luft man indånder er helt anderledes end den man indsnuser i Københavns storby...
Der er bare noget helt fantastisk ved at stå på en bakke, eller stå ved vandet, lukke øjnene og indsnuse den fantastiske rene luft, faktisk føler man næsten at man kan indsnuse hele indtrykket, både lyde, lugte og synsindtryk kan man næsten få helt ind i sig så man til sidst er et med det sceneri man står der midt i... Det er virkelig en skøn fornemmelse. Så næste gang du stå et af de her smukke natursteder, så stop op, luk øjenene og indsnus hele indtrykket! Du vil ikke fortryde det!
Og derfor blev mit indslag denne fredag om at indsnuse...

12 kommentarer:

Louise Aaen sagde ...

idånde og indsnuse...livet, skønt mand!

Tro Håb og Kærlighed sagde ...

Ja - og i dag, hvor solen skinner, får jeg lyst til at indånde luft og sol på min smukke strand. Det tror jeg lige der bliver tid til!

Marit Johanne sagde ...

Fint innlegg. Vi var akkurat ute og gikk en tur i gråvær med mye vind. Og da føltes lufta mye friskere enn vanlig her i byen. Jeg er oppvokst ved havet så når jeg kommer til havet står jeg og riktig trekker pusten inn, kan ikke få nok av den friske lufta :-)
Ha en riktig god helg!

Rimkogeren sagde ...

Vi bor midt i naturen. Herligt - måske ikke særlig herligt når naboen kører kalkunlort ud på sin mark....

Petunia sagde ...

Alle steder har sine lukter. Inne på landet (hytten) er det bare deilig å gå ut av bilen og dra inn lukten av havet:)

Anonym sagde ...

Frisk luft i dype åndedrag gjør godt for både kropp og sjel. Ikke hold pusten!

Mia sagde ...

Inandas frisk luft och natur, men också inandas stämmingen i en storstad,.. fint inlägg :)

Henny sagde ...

Dit indlæg kan minde os om, at det ikke er nogen selvfølge at kunne indånde frisk luft.

Living next to me sagde ...

ja venner stopper utenfor her før de går inn og innånder havlukta , og friskheten ...Flott I.

TorAa sagde ...

Dette var gode tanker.
Som jeg innåndet med glede.
Kullen husker jeg fra en barne-TV for nærmere 40-år siden og den tre-skulptur hadde jeg nesten glemt.

Sara sagde ...

træskulpturen er helt sikkert et besøg værd kan jeg så sige!

Anonym sagde ...

god start