torsdag den 21. august 2008

Sommerlæsning

Så er sommeren ved at være gået og dermed er hyggelæsningen vidst også ved at lakke mod enden. Jeg tror at det her er den sommer hvor jeg har læst allermest. Listen rummer flere forskellige bøger af meget forskellig karakter.
Jeg har læst:
Ken Follet: The world without end ( en ret så tyk bog på 1014 sider.) - en bog om middelalderen i England. Om munke, nonner, kathedraler, købmænd, pesten, ondt/godt, riddere og livet i en middelalderby.
Stieg Larsson: Mænd der hader kvinder (556 sider) 1. del af krimi-triologien om Lisbeth Salander... den mærkværdige men utrolig kloge pige.
Cecelia Ahern: P. S. jeg elsker dig (493 sider) - En bog om en 30 årrig kvinde der mister sin mand, og hvordan hun kæmper for at komme på benene igen. God, sørgelig og sød historie.
Cecelia Ahern: Hvor regnbuer ender (482 sider) - En bog om to menneskers venskab. Den starter mens personerne er 7 år. Den er skrevet som breve, e-mails, msn samtaler og sådan. Meget sjov måde at følge med i deres liv på.
Bjarne Reuter: Løgnhalsen fra umbrien (400 sider) - sjov, finurligt sprog om en mand der lyver sin vej rundt i verden. Fuld af gode løgnhistorier.
Alt i alt:
Jah så alt i alt er det faktisk blevet til 2945 sider.. Rimelig godt hvis jeg selv skal sige det. Jeg håber på jeg kan nå lige at læse Stieg Larssons "Luftkastellet der blev sprængt" og dermed tilføge 671 sider til sommerens læsning.
Anbefal
Hvis du har en bog du mener jeg absolut SKAL læse, så må du meget gerne skrive en lille kommentar, altid godt med ny litteratur, og måske har jeg endda læst den! hehe
Hvis jeg skal anbefale noget god læsning vil jeg sige at det kommer an på hvad man godt kan lide. Men alle bøgerne er helt klart tiden værd. Jeg bliver gang på gang overrasket over, hvor dejligt det er at læse af lyst, i stedet for af pligt - selvom man tit også lærer en del af pligtlæsningen!
Skolen
Når det så er sagt så glæder jeg mig meget til at komme tilbage til skolen og læse noget som - forhåbentlig - interesserer mig. Det bliver spændende at beskæftige sig med emner som har en indflydelse på det arbejde jeg kommer til at have efter jeg er blevet kandidat!! Selvom jeg stadig er meget usikker på, præcis hvad faget "kultur- og sprogmødestudier" indebærer så glæder jeg mig til at finde ud af det! Og kunne sætte ord på det når folk spørger ind til faget. Derudover glæder jeg mig til rent faktisk at kunne sige at jeg læser et bestemt fag, i stedet for bare at sige man læser hum. bas. på 1/2 år. Det fatter folk nemlig SLET ikke en meter af!!
Når jeg finder ud af hvad faget indebærer skal jeg nok forklare om det her på blokken, og skal nok gøre det KORT, så I ikke skal igennem en længere universitetsafhandling :)
PS
hvis du undrer dig over den underlige opsætning, så er det fordi min blog laver numre, og ikke vil som jeg vil PT. ØV!

4 kommentarer:

Signe Daugaard Steensen sagde ...

Hej søde Sara!

Tak for hilsnen på min blog, det er simpelthen så vidunderligt og mirakuløst at min farmor har det bedre igen. Det havde ingen troet ville ske! Jeg vil også gerne sige rigtig mange tak for alle dine søde hilsner og tanker på det sidste, du aner ikke hvor meget det har betydet!

Hvis du er til krimier ala Stieg Larsson, så sku du prøve at læse dem af Camilla Läckberg og dem af Liza Marklund, de kan anbefales :)

Mange kram
Signe

Signe Daugaard Steensen sagde ...

Tusind tak :) Det betyder alt når man opdager hvem der er der og hvem der ikke er!
Jeg glæder mig rigtig meget til vi ses på tuf :)

Uhulen sagde ...

Så kom der simpelthen et blogindlæg om dine litteraturmæssige bedrifter - meget imponerende antal sider!

Nu kan man jo ikke vide, hvad du har læst. Jeg anbefaler i flæng:

- Pigen, der legede med ilden (godt lige at læse 2'eren.. hehe, den har du læst, ikke?!)
- Drageløberen af Khaled Hosseini. Helt igennem fantastisk.
- Under en strålende sol. Samme forfatter, forrygende.
- Untagelsen. Om mistro og mobning.

For grinets skyld:

- Den mystiske sag om hunden i natten.

Glæder mig til at se dig i morgen!

Tine Gjessø sagde ...

og jeg vil anbefale noget i en lidt anden boldgade:
Christopher Jamison:'"At finde et helligt rum" fra Boedal...
det er gammel visdom, som bliver formidlet på en let spiselig og venlig facon...