fredag den 13. juni 2008

Ærten...

Sidder på arbejdet.. spiser ærter... Åbner den ene bælg efter den anden, der ligger mange ærter på stribe i hver af bælgene. Fine runde, grønne ærter der smager sødt af sommer! Jeg åbner en bælg der har en lidt underlig form. Der er kun én ært i... Én stor flot rund ært. Hvorfor netop denne bælg kun har valgt at producere lige netop én ært og brugt sin energi på den forstår jeg ikke. Det virker en anelse mystisk.

Det er underligt med sådan nogle ærter. De er helt hårde udenpå og sådan saftige indeni. Jeg har set på wikipedia at ærter er det umodne frø af planten almindelig ært. Og tilmed står der at.

Plukkes de for tidligt, er bælgene ikke fyldt op, og høstes de et par dage for sent, er ærterne blevet hårde og melede.


Tænk at det er en hel videnskab at plukke og dyrke ærter.. Det vidste jeg slet ikke!! Det er sjovt som man somme tider bare tager ting for givet. Man tænker slet ikke over hvor mange kræfter og hvor meget tid der er lagt i de ting man omgiver sig med. Det kan være almindelige dagligvarer eller den offentlige transport. Selvfølgelig lægger vi også selv tid og kræfter i vores arbejde, men man bliver jo altid ekstra glad når folk påskønner ens arbejde! Ikke? Tænk at denne bælg har valgt at lægge al sin energi i denne ene lille grønne kugle! Og nu havde jeg bare intentioner om at kaste den i munden uden at tænke over al den energi der er lagt i at jeg kunne få netop denne ært? Tror jeg så nok ikke sker! Ærten er blevet plukket på netop det rigtige tidspunkt den sprækker flot når man knaser den mellem tænderne og saften løber ud...
Måske er det på samme måde med mig? Måske er jeg blevet plukket på præcis det rigtige tidspunkt. Når jeg var moden, ikke for tidligt så jeg ikke er fyldt op, og ikke for sent så jeg er blevet melet... Jeg har fået alle de rigtige input så jeg er blevet den helt rigtige mig?!
Hmm egentlig en fantastisk tanke!
Tror jeg vil spise nogle flere ærter og tænke over hvor privivligeret jeg er!!

1 kommentar: