søndag den 14. december 2008

Er julen ikke noget med medmenneskelighed??

Jeg har flere dage haft lyst til at skrive det her indlæg, men har haft meget at se til. Men nu skulle det være!

Forleden dag, da jeg var på besøg hos mine forældre, fortalte min mor mig noget der virkelig fik mig til at blive flov over at være "Dansker"!!! Hun fortalte om et indslag hun havde hørt/set et sted. Indslaget havde omhandlet nogle personer der var sure over, at Frelsens Hær nu også deler de såkaldte julekurve ud til indvandrerfamilier. De "forulempede" følte åbenbart det var forkert at give invandrere, som ikke er Kristne og som ikke fejrer jul, en gave der kunne hjælpe dem gennem danskernes højtid.

Jeg ser pointen i at julen ikke er en højtid som muslimer eller andre ikke-kristne fejrer og de derfor ikke har behov for en pakke med flæskesteg. Men at nogle mennesker er mindre egnede til at modtage julepakker, det forstår jeg simpelthen ikke. Det kan godt være de føromtalte indvandrere ikke fejrer jul, men vi forventer de, når de flytter til Danmark, integrerer sig, lever efter danske normer osv?

Endvidere er der altså ikke danske ateister der får julepakker. Disse personer fejrer julen fordi det er en dansk tradition. De fejrer den fordi det er en tid hvor man kan mødes med venner, familie, dem man holder af og nyde det gode selskab. Og netop DET ser jeg ingen grund til man ikke kan nyde "på trods af" man er invandrer...

Udover jeg, ifølge mine egne værdier, synes det er bundforkert at man nægter nogle mennesker retten til at få julepakker, så synes jeg også, ifølge min kristne overbevisning, at det er forkert at kristne nægter andre mennesker, der er ligeså økonomisk dårligt stillet som enhver anden familie der modtager julekurve, den gave det er at få en hjælpende hånd i en tid hvor alle andre frådser med de penge de har.

At folk der sidder hjemme i deres trygge hjem med flæskestegen på bordet løfter pegefingeren og benægter andre folk den glæde, det er simpelthen over min forstand!!! Hvis julen ikke er en tid hvor man - NETOP SOM KRISTEN - bør række en hjælpende hånd til dem der er dårligere stillet end en selv, det være sig Muslimen Muhammed på Nørrebro, Kristne Jørgen Olsen fra Østerbro og Ateisten Jane Mogensen fra Sydhavnen, ja så ved jeg simpelthen ikke hvornår?!?! Det at være kristen er jo ikke bare noget om at hjælpe andre kristne!! Nej vi er faktisk blevet pådraget den meget udfordrende og spændende opgave at sprede budskabet om Jesus til alle mennesker omkring os - og det står altså ikke i biblen at det er alle, undtagen dem der ikke er "en naturlig del af vores samfund"....

Nu har jeg de sidste 3 måneder skrevet projekt om hvordan vi som danskere udelukker mennesker fra vores samfund ved at skabe et skel mellem 'os' og 'dem'. Og dette er et fremragende eksempel på, at den konstruktion vi har af hvad 'Danskhed' er, skaber et skel mellem 'os' og 'dem'. Ved at sige at det er uacceptabelt at Frelsens Hær uddeler julepakker til indvandrere fordi de ikke er kristne, ja så siger man jo at dem der ellers får julepakker er danske kristne - og hvad jeg er informeret, ja så er alle julekurvmodtagere altså ikke kristne?? Men hvad enten det er Muhammed eller Jørgen, så synes jeg altså folk skal behandles efter samme vilkår, og hvis en muslimsk familie har brug for ekstra penge til jul, ja så føler jeg ikke at jeg skal være den der frarøver dem den glæde - bare fordi jeg er hvid, Kristen, og en "ægte" dansker.

Hvis du efter dette indlæg føler du vil hjælpe nogle af disse mennesker der har brug for en ekstra hjælp her i julen, så kan du gå ind på følgende links:

http://www.centralmissionen.dk/side7.html

http://www.frelsens-haer.dk/Default.aspx?ID=6

Ingen kommentarer: