mandag den 15. september 2008

Tuf anno efterår 2008

Så er endnu en weekend gået. Og den er gået HURTIGT!
Jeg har tilbragt netop denne weekend i Holstebro på efterskolen Lægården, hvor jeg sammen med 56 andre unge (deltagere og ledere) har grinet, fjollet, været alvorlige, bedt, snakket, diskuteret, leget og delt fællesskabet med Gud.
Det var 4 gang jeg var med på TUF og selvom jeg har været med så mange gange, bliver jeg stadig overrasket over hvor fantastiske de her unge mennesker er. De diskuterer højlydt og passioneret og man tror somme tider at det ender i skænderi. To min efter leger de og griner sammen. Det er fantastisk at se unge mennesker dele deres tro, deres oplevelser og deres meninger med hinanden.
Jeg ved jo godt selv, at jeg som ung har gjort det samme. Men alligevel synes jeg det er fantastisk at de har så stor forståelse og respekt for hinanaden. Det gør mig varm indeni.
Min søster har tit sunget en Bøllebob sang der lyder nogenlunde sådan her: "Vi er ikke rigtig voksne, vi er ikke rigtig børn. Vi er både, og, og hverken enten eller(...)". Det er en sang om at være teenager og ikke rigtig vide hvordan man skal opføre sig - som barn, eller som voksen? Det kan tit være rigtig svært tror jeg, når man er sådan et sted i sit liv. Man skal være moden, tage beslutninger og handle efter sin egen bedste overbevisning, og samtidig skal man også lege, have det sjovt og har restriktioner på hvilke ting man kan deltage i af fester og sådan. Det er en underlig verden at leve i. Og selvom jeg er ovre mine teenage år, så tror jeg alligevel at man som "voksen" somme tider kan føle at man lever sådan et underligt sted mellem at skulle opføre sig voksent og ansvarligt, og gerne ville være barnlig og uansvarlig.
Jeg tror de unge der har været med på TUF her i efteråret ´08 har fået en god oplevelse ud af det, og selvom de måske ikke er "voksne" endnu, så er jeg overbevist om at diskussioner om tro, meninger, holdninger og værdier, er noget af det, der modner dem til at blive "voksne og ansvarlige". Og hvis jeg skal sige min ærlige mening, så tror jeg de er godt på vej!!
Til slut vil jeg sige, at jeg som leder er rigtig glad for at være med på lejre der giver unge sådan en selvtillid, og opbygger og videreudvikler dem til at blive de fantastiske mennesker de nu engang er.

1 kommentar:

Tine Gjessø sagde ...

og tak for, at du var med! Det er skønt at være sammen med teenagerne og lederne og rør mit hjerte, når de deler deres liv åbent med hinanden