søndag den 2. maj 2010

The Cinema

På dansk er der ikke en overflod af ord, der starter med C. Derfor har jeg i denne uge vendt næsen mod det engelske ord for Biograf - nemlig cinema.

Der er bare noget helt specielt ved at tage i biografen... Det dæmpede lys, duften af popcorn, slik og lyden af brusende sodavand. Folk der snakker og venter i spænding på at se aftenens film. Det bløde tæppe, hvor ens fødder næsten synker ned når man træder indenfor i salen. Lyden af dæmpede stemmer der taler. Så slukkes lyset. Stemmerne forsvinder. Lyden af slikposer der knitrer. Popcorn der knases. Og så lyset fra den store skærm, et væld af billeder der kører henover lærredet og man hvirvles ind i en fantastisk verden, fyldt med kærlighed, entriger, latter, grin, rosenrøde fortællinger, hjerteskærende ulykkelighed og drama. Det er to timers fortryllende eventyr. En chance for at slippe væk fra virkeligheden og leve i hovedpersonens tanker og verden. Det er eventyrligt.

I torsdags tog Johan og jeg i biografen. Det er ikke så forfærdelig tit det sker, men lige i øjeblikket synes jeg, der går utrolig mange spændende film i biografen. I torsdags valgte vi at gå ind og se filmen: An Education. Og jeg må sige, at den er HELT klart anbefalelsesværdig!

Filmen handler om en ung pige fra England. Hun har hele sit liv ønsket at gå på Oxford University. Men så møder hun en charmerende mand, og hun bliver sat i et dilemma. Skal hun vælge skolen, eller kærligheden? Og hvordan træffer man det valg?
Det er en dejlig fortælling om hvordan man som kvinde skal træffe valg, som ikke altid er sjove. Der var masser af grin, tårer og medfølelse. Og Johan syntes faktisk også det var en god film. Hvis du vil se traileren kan du gå ind på: http://www.youtube.com/watch?v=qn9IMe5jmf0.

4 kommentarer:

Rimkogeren sagde ...

Jeg nød virkelig at være i biografen med dig... Både kvinder og mænd må træffe valg livet igennem, valg som ændrer livet, og som kan være svære eller umulige at ændre :-)

Petunia sagde ...

Det beste av alt i kinosalen er forventningen når lyset dimmes ned og filmen starter. Akkurat da er alle filmer gode og hva man måtte når filmen er ferdig, er jo en helt annen historie.

TorAa sagde ...

heisann, dog er det færre ord i norsk der begynner på C enn i dansk.
I kan kun have en tur på Cykkel, mens vi gjør det på sykkel.

Dog, jeg er noe usikker på om Cinema er av engelsk opprinnelse---
http://www.answers.com/topic/cinema-111

Men din løsning har jeg tvertimot alt positivt å si om

Min sølle C er her:
http://toraamusic.blogspot.com

Tro Håb og Kærlighed sagde ...

Ja den film må jeg se - måske bliver det først på dvd, og det er helt klart ikke det samme! Film skal ses i biografen - en gang i mellem:-)