lørdag den 15. maj 2010

E for elskværdig


Jeg har altid synes, at elskværdig er et underligt ord. Man bruger det f.eks. når man siger: Vil du være så elskværdig at holde døren for mig? - ja det er ikke så mange, der siger det længere.
Elskværdigt betyder jo at man gør noget, som gør at man er værdig til at blive elsket.
Og jeg er jo af den bundopfattelse, at ALLE er værdige til at blive elsket - om man er tyk eller tynd, brun, gul eller hvid eller smuk eller grim!
Det burde i virkeligheden være en menneskerettighed...

Men måske kan man gøre noget, der gør at man er ekstra dejlig et øjeblik. Som f.eks. når Johan "sover film" her på gulvet i stuen. Han har lagt sig ned, med armene over kors, og ligger og forsøger at holde øjnene åbne, til sidst må han opgive og bare lade sig overmande af søvnen.. og så ender han med at ligge her på gulvet og småsnorke.. Så kan jeg godt tænke at han er lidt ekstra "lækker". Lidt ekstra elskelig.. :D Måske kan det være ordets nye betydning?? - Stof til eftertanke: hvornår har nogen du elsker gjort noget der var ekstra "elskværdigt"??

5 kommentarer:

Annettes space sagde ...

Jeg er så heldig at jeg har venner der gør elskværdige ting hele tiden.
Selv prøver jeg at være elskværdig når jeg kan, altså i ordets oprindelige forstand, for desværre er elskværdig vist efterhånden blevet det samme som høflig....og der er jo egentlig stor forskel.
Jeg er meget imponeret over at et ungt menneske som du tager dette emne op. FLOT !!!!

Ha' en dejlig søndag :-))

Henny sagde ...

I det omfang ordet overhovedet bruges mere, betyder det vist mest "høflig". Men du har da ret i, at der må være en etymologi, der betyder "værd at elske". Jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv, om alle på en eller anden måde er værd at elske, for nogen, eller om det er noget, man skal gøre sig fortjent til?

Petunia sagde ...

Elskverdig er vel et ord som er på vei ut. I alle fall synes jeg ikke det er så mye i bruk mer på norsk. Man sier mer at Kan du være så snill og holde døren for meg.
Men jeg liker filosoferingen din og betrakningen rundt dette ordet:)

TorAa sagde ...

Et tankekors du her presnterer.
Hva sies så i disse dager?

Et eller annet SMS eller facebook symbol?

Unknown sagde ...

Egentlig et meget pudsigt ord, hvis det betyder som du nævner, at man skal gøre sig værdig til kærlighed. men den tror jeg ikke på. alle er lige værdige til at blive elskede det holder jeg også på :) knus