lørdag den 17. oktober 2009

Sjove spørgsmål...


Fredagens indlæg lod vente på sig, så nu er det altså et lørdagsindlæg. I dag er bogstavet D. Og dagens indlæg er en lille historie fra den virkelige verden. Når du har læst det ved du forhåbentlig hvad ugens ord er.

På vej i biografen med min veninde, men det dyre bland-selv slik er for dyrt for to fattige piger, så vi trasker i netto. Det er koldt udenfor, men solen skinner på den der fantastiske blændende måde. Det er efterår og bladene er i chancerende gule, røde og brune farver. Vi sludrer og misser mod solen. Ved lyskrydset står en ældre mand. Jeg har set ham stå og tale med nogle piger på min egen alder i biografen, da vi købte de blå billetter. Jeg skutter mig og kigger stift på den røde mand. Han står lige så stift som mig. Jeg siger ikke noget, så taler han nok ikke til mig.
Jeg kan se ud af øjenkrogen at han vender sig mod mig. Og så kommer der et spørgsmål. "Undskyld piger, må jeg spørge jer om noget?" - nej tænker jeg, men min mund snyder mig og siger "ja da". "Hvis I skulle fødes igen, et andet sted, en anden tid, ville i så vælge at fødes som mand eller som dame?" - tænkepause - "Klart dame!!" Min veninde er enig.
Så bliver der grønt, den lille lysende mand bevæger sig, og det samme gør jeg. Jeg skynder mig at mænge mig med andre mennesker og ænser kun lige hans "Hvorfor??", vælger bare at trække på skuldrene og smile. Kryster!!

Jeg tænker længe over det bagefter. Hvorfor egentlig en dame? Hvad er det der er så godt?
At man må elske at kæle for detaljen? At det er okay at gøre noget ud af sig selv? Jeg ved det ikke. Men der er noget specielt over det. Noget specielt ved at være pige, kvinde, dame....Vi får lov til at gøre så mange ting som mænd ikke må. Så selvom jeg stod der i efterårssolen, missede med øjnene og var stiv som et bræt, undvigende og irriteret, og bagefter følte mig som en kryster, et latterligt fordømmende menneske, så var mit svar til ham sandt.
Hvis jeg selv kunne vælge, så ville jeg være en dame. En lille dame, med femininitet, kærlighed, blomstermani, sko fetish, stearinlys og hyggegen. En prinsesse.



For andre bud på hvad D står for så se på petunias abc.

9 kommentarer:

Sara sagde ...

og ja, det er mig som lille pige, jeg var gået ombord i min mormors udklædningsbunker. Fantastisk!

Petunia sagde ...

Jeg er enig med deg. Jeg ville også valgt dame.
Så nydelig bilde av deg:)

Eli Kristin Magnussen sagde ...

Nydelig bilde - og et herlig innlegg. Flott vinkling på D og Dame, hi-hi. Hadde valgt dame jeg også forresten!! ;)

Tro Håb og Kærlighed sagde ...

Dame-menneske - ja, sådan kan man jo også vinkle D:-)

Trine Lill sagde ...

Nydelig bilde!:)
God helg ønskes fra Norge!

Margrethes hus og hage sagde ...

Det var et fint D-tema :) Dame vil man jo være :)

Hilsen Margrethe

Anonym sagde ...

Flott bilde, sjarmerende ung liten frøken.... Jeg ville også vært dame!

Living next to me sagde ...

Flott bilde av en liten dame .
og flott historie .F

TorAa sagde ...

Du har rett, damer bryr seg om detaljer.
Men, om vi tenker på teknikk, ja så sannelig tenker menn også på detaljer. Den minste detalj.
Selv i matlaging, de menn der forstår seg på det, er meget nøye med detaljene.

Drabelig godt D-innlegg.

Beklager sen kommentar og innlegg denne uken.
Det er her:
http://toraamusic.blogspot.com/

ps. Om du vil bli med på en liten tur i Frankrike, så bli med oss her:
http://toraa.blogspot.com/2009/10/vacation-report-11-crossing-half-of.html