fredag den 25. september 2009

A- som i Alene...

På Anne Thompsons Blog så jeg at hun netop er begyndt på en leg her over bloggen... Legen handler om at man hver fredag får ugens bogstav fra ABC og så skal man lave et blogindlæg om bogstavet.. Jeg synes ideen er rigtig god, og forhåbentlig kan det hjælpe mig til at få nogle tanker smidt afsted.

Anyways... ugens bogstav er A.... Og lige for tiden står a'et for alene....

Alene!

Grunden til at ugens indlæg handler om, at være alene er, at jeg netop er startet på 7. semester på RUC. Tja, normalt er man jo ikke alene, når man har studeret i lidt over 3 år. Normalt har man masser af venner på studiet. Men på RUC (Roskilde Universitet) er det sådan, at man hvert semester skal vælge, hvilket fag man gerne vil have. Og derfor ender man ikke altid sammen med nogen man kender.

Dette semester startede jeg altså uden at kende nogen... Var mutters alene når jeg tog toget til Trekroner. Var alene når jeg gik fra toget ned til undervisningen. Var alene, og sad alene til forelæsningerne. Var alene når jeg skulle i kantinen. Var alene i pauserne. Var alene på udflugtsdagen. Var alene når jeg gik op mod toget på vej hjem. Var alene i toget på vej hjem......

Det kan være godt nok at være alene for en stund, men når man har været længe nok alene, så bliver det altså lidt trist. Specielt for sådan en som mig, der elsker at være sammen med mennesker. Elsker at snakke, tale, grine, le, smile og mærke fællesskabet og kærligheden mellem mennesker. Så bliver der altså tomt, når man er alene...

Men det har også lært mig noget at være alene. Det har lært mig at være stærk. Jeg tager flere initiativer, og presser mig selv ud i lidt uvante situationer, når jeg er alene. Fordi i de situationer må jeg kæmpe for fællesskabet. Jeg har f.eks. foreslået et projekt til vores gruppedannelse på studiet. Jeg har presset mig ud i samtaler med folk. Og jeg har samlet en gruppe omkring mig, som jeg nu håber vil skrive et rigtig godt projekt med mig!

Og når man har oplevet hvordan det er at være alene, ja så påskønner man også fællesskabet så meget mere! Og som Poul Dissing har skrevet i en af sine sange: "Det er godt at være alene, men, det er bedst at ha' en ven..."

11 kommentarer:

JULIEK sagde ...

Ja som du sier lærer man mye av det å være alene, og da blir det også ekstra godt når man møter sine venner og familie igjen : )

FO - 2 sagde ...

Godt reflektert.
Kloke ord.
Liker også sitatet du har tatt med her.

Lykke til med studiene,
og med å finne ditt sted der.

God weekend! :)

Anne Thompson sagde ...

Kære Sarah! Alene er et godt ord. Og heldigvis er alene ikke nødvendigvis det samme som ensom - selvom de to godt kan følges ad! Meget flot hvordan du har fundet styrken i det - trods alt!! God weekend, Anne

HildeS sagde ...

Trist å være mye alene, men det er lærdom i det også.
Kloke ord du kommer med

Petunia sagde ...

Velkommen til ABC i ord og bilder! Kjempefint at du fant frem til denne leken!
Et fint innlegg du har laget her også. Jeg er helt enig med Ida sin kommentar. Kloke ord!!!
Jeg gleder meg til å se hva du finner på på de andre bokstavene også:)
Petunia

Tro Håb og Kærlighed sagde ...

Kære Sarah! Alene er også ok - en gang i mellem. Heldigvis er du jo ikke alene i din hverdag. Og på studiet bliver der nok også andre at være sammen med. Men det er sandt, at det er en underlig erfaring at være i en sammenhæng, hvor ingen kender en. Og hvor man ingen kender.

Rimkogeren sagde ...

Tankevækkende, alene, sådan er det for mange og altså også dig. Men du har fået noget positivt ud af det, og mon ikke dine aktiviteter vil ændre billedet i fremtiden. Jeg fornemmer det i hvert fald.

PS - Styr min nysgerrighed, hvad er det for et studie??

Unknown sagde ...

Eit flott a-innlegg og veldig reflektert....
Eg håpar at du etterkvart får gode vener på i dette semesteret og.
God helg

Henny sagde ...

Med de initiativer, du tager, kommer du nok ikke til at føle dig så alene meget længere.

TorAa sagde ...

Det siste sitat er meget godt sagt.
Og du skal se, det tar deg ikke lang tid før du slett ikke er alene. Det er jeg nu sikker på.
Den gang jeg var ung ble Roskilde universitet på folkemunne benevnt som det "røde universitet". Er det fortsatt slik?

Mitt A-bidrag er her:
http://toraamusic.blogspot.com/2009/09/abc-pa-norsk-nordisk-hei-igjen-alle.html

Sara sagde ...

Hej Alle,

tak for de mange søde tanker og ord!

Og som Anne siger, så er alene ikke ensomhed, heldigvis!

Til de nysgerrige, så læser jeg Kommunikation og kultur-og sprogmøde studier...

og til TorAa så kaldes det nok ikke det røde universitet. Der er stadig en stor del "røde" eller venstreorienterede derude, men det er ikke så meget som "dengang". Nu er der mange unge med forskellige politiske holdninger. Hvilket jo er en fordel! Altid godt med diversitet. Det kommer der nu engang bedre diskussioner ud af! :D Men stadig!

God uge!